M&MRE
etusivu
16.1.
Kisa alkaa!
9.2.
Deadline
6.3.
Finalistit liveksi
19.3.
Gaala Apollossa

Voittajat
Grand Prix
Työ: Satelliittifillarit
Asiakas:   YLE Markkinointi
Tekijät: Kuubi Productions
Perustelut: Viime vuosina Grand Onessa on palkittu hienoja verkko-palveluita ja verkkokampanjatoteutuksia. Tänä vuonna toivoimme, että voisimme palkita jotain, joka avaa silmiä ja vie alaa eteenpäin, jotain, joka lopullisesti kaataa Kiinan muurin perinteisen ja digitaalisen suunnittelun välillä - edellyttäen, että homma toimii. Että idea on timanttinen ja se tukee mainostettavaa tuotetta tai palvelua erinomaisen hyvin

Tämän vuoden Grand Prixin voittaa idea isolla I:llä. Tämä idea ja sen toteutus oli yhdessä kategoriassa koulukirjaesimerkki, toisessa tervetullut tapa nähdä ja tehdä asiat toisin ja tuloksekkaasti.

Voittajatyö erottui sillä, että ensin EI oltu määritetty Twittereitä, Youtubeja ja blogeja, joihin sitten laitetaan “jotain sisältöä”. Idea osattiin toteuttaa mediaympäristö huomioiden gonzomaisesti, kuitenkin niin, että homma pysyi kasassa. Näin siitä tuli ensin verkkoilmiö, ja sitten ilmiö, joka innosti ja kiinnosti.

Verkossa jää auttamatta kiinni, jos suunnitteluun suhtautuu ihan vaan duunina. Tässä casessa oli intohimoa, rohkeutta ja tuloksia. Eipä siihen sitten paljon muuta vaadita.

Vuoden tekijä
  Timo Paloheimo
Perustelut: Ala kaipaa innovatiivisia ajattelijoita, palkittava tekijä yrittää mutta ei aina osu - pääasia on alan konventioiden jatkuva haastaminen. Oma aktiivisuus verkossa on tänäpäivänä edellytys relevanttien konseptien suunnittelussa.

Vuoden yritys
  Byroo
Perustelut: Tämä yritys on vuosien varrella monta kertaa pelastunut digitaalisen projektin tuotantotoimiston roolissa. Mutta tänä päivänä se tekee paljon muutakin. Yritys on kasvanut pienestä tuotantoyrityksestä varteenotettavaksi suunnittelutoimistoksi. Se on tunnettu tinkimättömästä verkkosuunnittelusta ja tasalaatuisista tuotannoista sekä joustavasta asiakaspalvelusta. Se esitti tänä vuonna monipuolisia ja hienoja töitä; töitä joissa asiakas on saanut rahalleen vastinetta.

B2C-palvelu
Voittaja
Työ: Fonectan Agentti 02
Asiakas:   Fonecta (02.fi)
Tekijät: Grey Direct & Digital
Sininen meteoriitti
Perustelut: Shortlistin kandidaateista selkeästi vahvin hyötypalvelu, joka on läsnä nuoren suomalaisen jokapäiväisessa elämässä. Kadehdittava kanavainnovaatio joka sitouttaa brändiin kilpaillulla alalla. Inhimillinen, kohderyhmää puhutteleva toteutus.
Kunniamaininta
Työ: Tripsay
Asiakas:   Matkailusta kiinnostuneet ympäri maailman
Tekijät: TripSay
Valve
Perustelut: Rohkeasti kv-markkinoille hakeutuva suomalainen hyötypalvelu, jolla näyttöä vahvasta design-osaamisesta. Kriittinen käyttäjämassa ja sitä kautta laadukas sisältö antaa vielä odotuttaa itseään.
Kunniamaininta
Työ: Feel Finnair
Asiakas:   Finnair
Tekijät: SEK & GREY
!noob
Humina
Perustelut: Sekä "wow" että "ahaa" –elämystä, suorastaan viettelevä kokemus. Sopivasti interaktiivinen, rauhaa huokuva. Yrityksen brändi ja perusviesti tulee todella vahvasti esille. Kuitenkin kampanjaluonteinen, ei selkeä palvelu jonka pariin kuluttaja palaisi useaan kertaan.

B2B-palvelu
Voittaja
Työ: MTV Media / Spotti.fi
Asiakas:   MTV Media
Tekijät: Taivas
Plenware
!noob
Perustelut: Strategia riittävän selkeä ja saavutettavissa. Esimerkki siitä, että yksinkertaisellakin perusratkaisulla voi saada hyviä tuloksia ja selkeän eron verrattuna kilpailijoihin. Madalsi ostamisen kynnystä, toi liidejä, lisäsi myyntiä - oli tuloksellinen.
Kunniamaininta
Työ: Rinki
Asiakas:   Rinki
Tekijät: Rinki
Kairo
Perustelut: Toteutus selkeä, toi osaamisen hyvin esille ja inspiroi konstailemattomuudellaan. Perusasiat helposti löydettävissä ja koettavissa.
Kunniamaininta
Työ: Bling
Asiakas:   IN-advertising ketju
Tekijät: Mainostoimisto Satumaa
Trainers' House
Perustelut: Haasteellinen missio, miten tuoda yhteisöllisyyttä kilpailuorientoituneelle alalle. Mukaan oli valikoitunut olemassa olevia yhteisöllisyyselementtejä - vielä seuraavassa vaiheessa löytyy ehkä se tämän yhteisön iso killer app.

Design
Voittaja
Työ: Koskenkorva.com (Koskenkorva.com on Suomen ulkopuolelle suunnattu sivusto ja Suomen alkoholimainontaa säätelevän laisaäädännön vastainen. Sivusto on suomalaisista IP-osoitteista suljettu.)
Asiakas:   Altia
Tekijät: Nitro
Bob Helsinki
hasan&partners
Zebracolor
A4 Media
Perustelut: Pieniä skaalautuvuusongelmia lukuunottamatta toimisto on tehnyt annetulla brändibriiffillä parhaansa. Vahva tunnelma pitää vierailijan ottessaan ja valittu linja kantaa. Suunnattoman hienoja yksityiskohtia ja viimeistelyn taso läpi saitin on omaa luokkaansa.
Kunniamaininta
Työ: Väärennös vai ei?
Asiakas:   Lääkelaitos
Tekijät: Dynamo
Flash Fabriek (Trainers’ House)
Vizeum
Perustelut: Teknisesti virheetön, preloadereita myöten hienosti viimeistelty ja kuvitettu toteutus kantaa yli käsikirjoituksen paikoittaisen kömpelyyden. Reipas, iloinen ja rempseä maailma jossa on mukava olla.
Kunniamaininta
Työ: Sako Finland - Sakon kansainvälinen tuote- ja yrityssivusto
Asiakas:   Sako
Tekijät: Parooninmäen Moukari
Perustelut: Kansainvälisen tason amerikkalaistyylinen perussuoritus jonka takia on komiaa olla suomalainen. Ajaton ja kikkailematon, eheä kokonaisuus. Munakas.

Startup
  
Voittaja
Työ: Muxlim
Asiakas:   Muxlim
Tekijät: Muxlim
FWD Helsinki
Perustelut: Voittaja startup nousi muiden edelle sen uniikin lähestymistavan ja innovatiivisuuden johdosta. Siinä missä monet muut palvelut kilpailevat erilaisella tuotteella samassa vertikaalissa, tämä palvelu siirsi monessa muussa ilmeisessa segmentissä toimivan tutun konseptin aivan uuteen vertikaaliin, palvellen mittavaa globaalia yleisöä, joka on tähän asti täysin sivuutettu. Uuden mittavan markkinan löytäminen tutulle konseptille yhdistettynä erittäin esimerkilliseen kasvu strategian toteutukseen nosti startupin muiden edelle.
Kunniamaininta
Työ: Eat.fi
Asiakas:   Kokumi
Tekijät: 2General
PPL Media
Perustelut: Startup nousi esiin esimerkillisen toteutuksen johdosta. Palvelu on tehty huolella ja erityisen esimerkillisesti loppukäyttäjien ehdoilla. Vaikka palvelu ei ole vielä saavuttanut suurta yleisöä siinä mittakaavassa kuin se voisi sen tehdä, sillä on kaikki mahdollisuudet nousta johtavaksi palveluksi omassa markkinassaan uskollisten heavy usereiden vauhdittamana.
Kunniamaininta
Työ: Tripsay
Asiakas:   Matkailusta kiinnostuneet ympäri maailman
Tekijät: TripSay
Valve
Perustelut: Tällä startupilla on kaikki mahdollisuudet kasvaa globaaliksi toimijaksi omassa markkinassaan, jos se saa käyttäjät taakseen. Sulava viimeistelty käyttökokemus ja kansainvälinen noin 200 miljardin dollarin markkina valloitettava, jos vain käyttäjien tukeen perustava malli toimii.

Infodesign
Voittaja
Työ: Eat.fi
Asiakas:   Kokumi
Tekijät: 2General
PPL Media
Perustelut: Palvelun ydin on loistavasti toteutettu kartta-mash-up, hyvin toimiva haku sekä filtteröintiominaisuudet. Palvelun sisältö on pakattu hyvin havainnollisiksi visuaalisiksi elementeiksi, joiden lisäksi kirjalliset arviot luovat arvoa muille käyttäjille. Palvelu on käytännöllinen ja lunastaa hyvin suunnitellulla ja toteutetulla käyttöliittymällätällaiselta sivustolta vaadittavat ominaisuudet. Navigointi on selkeä ja sivuston hakukoneoptimointi on riittävällä tasolla. Toimii myös näkörajoitteisille, muttei täysin ruudunlukijan varassa toimiville. Oikeasti käytännöllinen palvelu, jota on myös viihdyttävä käyttää. Tarpeellinen joka päivä!
Kunniamaininta
Työ: YLE Uutisten verkkopalvelu-uudistus
Asiakas:   YLE
Tekijät: YLE Uudet palvelut
Solita
Perustelut: Kilpailun selkein rakenne verrattuna sivujen sisältömäärään. Erikoiskäyttäjäryhmät ja hakukoneoptimointi on huomioitu erittäin hyvin, esimerkiksi fonttikoon säätöpainikkeilla ja sisällön selkeydellä. Sivuilla on selkeä jaottelu ja navigointi on toteutettu intuitiivisesti. Käytettävyydessään ensiluokkaista toimintaa!
Kunniamaininta
Työ: Muxlim
Asiakas:   Muxlim
Tekijät: FWD Helsinki
Perustelut: Yhteisösivustojen konventiot hyvin hyödynnetty. Palvelun suosio osoittaa, että jotain on tehty todella oikein. Kohderyhmään on perehdytty ensiluokkaisella tavalla, ja näkemys käännetty hyvin palvelun konseptiin ja käyttöliittymään.
Kunniamaininta
Työ: Helsingin Sanomat tilaus- & asiakaspalvelu
Asiakas:   Sanoma Oyj, Helsingin Sanomat
Tekijät: Frantic
hasan&partners
Perustelut: Selkeä, loppukäyttäjää ohjaava rakenne. Rohkea lähestyminen aihealueeseen, jota on yleensä pidetty konservatiivisena ja vaikeasti lähestyttävänä. Jopa viihdyttävä!
Kunniamaininta
Työ: Tripsay
Asiakas:   Matkailusta kiinnostuneet ympäri maailman
Tekijät: TripSay
Valve
Perustelut: Täysin uusi suomalainen mash-up, joka on saanut julkisuutta hyvin myös ulkomailla. Hieno nuori palvelu, jolla toivottavasti on myös suuri tulevaisuus edessään.

B2C-kampanja
Voittaja
Työ: Satelliittifillarit
Asiakas:   YLE Markkinointi
Tekijät: Kuubi Productions
Perustelut: Harva idea sarjassa herätti spontaanin wau-efektin. Yksinkertainen idea, tiiviisti kiinni markkinoitavassa tuotteessa. Teknologia on nähty mahdollistajana ja viety läpi pieteetillä. Tuomaristo haluaa muistuttaa että digitaalisuus on paljon muutakin kuin verkko. Sarjassa nähtiin paljon töitä jossa verkkoa on osattu jo suunnitella ja hyödyntää, mutta digitaalisuus on vain muutamassa työssä onnistunut pääsemään ”iholle”. Tämä oli niistä töistä paras.
Kunniamaininta
Työ: Rohkeutta on...
Asiakas:   Vihreät / De Gröna
Tekijät: Taivas
White Sheep
Addlife
Agent Pekka
Perustelut: Tämä kampanja on yksi niistä harvoista, joissa itse viesti ja idea kulkee saumattomasti läpi kaikissa kampanjan ulottuvuuksissa. Kasvavan keinovalikoiman edessä, myös vastaanottajalta vaaditaan paljon. Tässä kampanjassa kantava idea on läsnä alusta loppuun.

B2B-kampanja
Voittaja
Työ: PK-sektorin massa-aktivointi verkossa
Asiakas:   Microsoft Finland
Tekijät: Toinen Helsinki
Laundry Helsinki
Viestintätoimisto GCI Finland
Paperjam
Perustelut: Perusteellinen, tutkittu pohjatyö. Tehokas strategia. Aktivoiva ja riittävän yksinkertainen toteutus. Selkeät ja mitatut tulokset. Kokonaisuudessaan selvä kategorian voittaja.
Kunniamaininta
Työ: iMara
Asiakas:   TeliaSonera Finland
Tekijät: KING
!noob
Goodmood
Perustelut: Kategorian luovin toteutus. Yksinkertainen. Onnistui vakuuttamaan varmasti monen toimitusjohtajan.
Kunniamaininta
Työ: Helppo henkilöstöpaketti
Asiakas:   Tapiola
Tekijät: Valve
PHS\
Perustelut: Konkreettinen ja selkeä. Aktivoiva. Selkeämmillä tuloksilla olisi taistellut kategorian voitosta.
Kunniamaininta
Työ: Follow Me Project Helsinki
Asiakas:   Clear Channel Finland
Tekijät: KING
Paperjam
Grip Studios Interactive
Perustelut: Hyvin toteutettu saitti. Hyödyntää uutta eknologiaa. Uusi näkökulma ulkomainontaan.

Verkkomainos
Voittaja
Työ: Kontti tippui Kamppiin
Asiakas:   Rustholli Remontit
Tekijät: hasan&partners
Byroo
Fake Graphics
Toinen
Woltti
Perustelut: Luovuudeltaan ja toteutukseltaan kategoriansa kiistaton ykkönen. Kaupallinen viesti ei ole ilmiselvä tai häiritsevä, ja verkkomainos vetoaa ihmisen uteliaisuuteen ja saa hänet klikkaamaan. Klikkaus todella palkitsee käyttäjän yllättävällä otteellaan.
Kunniamaininta
Työ: Snow. Everything is more fun with it.
Asiakas:   MEK / Finnair
Tekijät: SEK & GREY
Anima Boutique
!noob
Dagmar
Perustelut: Yksinkertainen, tyylipuhdas ja iloinen kokonaisuus. Laadukkaasti loppuunviety toteutus ja idea, joka tuo hymyn huulille. Verkkomainos erottui kirkkaasti edukseen muiden perusbannerien joukosta.

Tuloksellisin verkkokampanja
Voittaja
Työ: RedCats - Dialogimallilla myynti uudelle tasolle!
Asiakas:   RedCats Nordic
Tekijät: Toinen Helsinki
Seed
Mainostoimisto SMOY
Perustelut: Verkossa haasteellinen toimiala ja pieni budjetti yhdistettynä koviin myyntitavoitteisiin on lähtökohtana vaikea. Voittotyössä tulokset on osattu asettaa ja mitata myös myyntitavoitteiden ulkopuolelta vaihe vaiheelta. Tulokset eivät ole vain maksetun mainonnan varassa vaan kampanjassa on osattu valjastaa kuluttajat markkinoijan viestinviejiksi, mikä laskee kustannuksia ja parantaa ROI:ta entisestään. Kampanjan tuloksia ei ole saavutettu onnenkaupalla vaan ROI on selkeän digistrategian ja pohjatyön tulosta.
Kunniamaininta
Työ: Finnmatkat lahjakortti -sähköpostisuora
Asiakas:   Finnmatkat
Tekijät: Into-Digital
Websonic
Perustelut: Kunniamaininnan saanut työ erottui selkeästi shortlistalla olevista töistä. Tavoitteet puhtaasti myynnillisiä mikä tekee tavoitteiden saavuttamisen entistä haastavamman. Kustannustehokkuutta on saavutettu hyödyntämällä tehokkaasti omaa asiakaskantaa. Kampanjassa on osattu osoittaa selvästi lähtötilanne, asettaa tavoitteet sekä mitata kampanjan tuloksia myyntiin saakka.

Viraalikampanja
Voittaja
Työ: Satelliittifillarit
Asiakas:   YLE Markkinointi
Tekijät: Kuubi Productions
Perustelut: Uniikki idea, joka osoittaa, että toimiakseen viraalimarkkinointi ei tarvitse ”kerro kaverille” –nappia kampanjasivulle, eikä edes koko kampanjasivua. Toteutuksessa oli useita lähtöjä, jotka jaksoivat herättää kiinnostusta ja sai ihmiset osallistumaan. Kampanja eli muuallakin kuin internetissä, ylittäen myös uutiskynnyksen. Viraalimarkkinoinnin syvintä tarkoitusta tukee myös se, ettei kampanja tarvinnut ympärilleen maksettua mediaa saavuttaakseen loistavat tulokset. Tuomaristo aprikoi kuitenkin, että oliko kampanja brilijantimpi kuin itse tuote?
Kunniamaininta
Työ: MicraCuts.blogspot.com
Asiakas:   Nissan Nordic Europe
Tekijät: TBWA\NORTH
Perustelut: Rohkea ratkaisu, jossa uskottiin tuotteen kiinnostavuuteen aiheuttaa keskustelua ilman maksettua mediaa. Kiitosta saa Suomessa uuden mediaympäristön hyödyntäminen sen ehdoilla, joka toivottavasti rohkaisee myös muita kokeilemaan. Vaikka kampanjan tavoitteet olivat mielikuvalliset, tuomarsto kuulisi mielellään onko kampanjalla ollut myös saranoita kuluttavia vaikutuksia?
Kunniamaininta
Työ: RedCats - Dialogimallilla myynti uudelle tasolle!
Asiakas:   RedCats Nordic
Tekijät: Toinen Helsinki
Seed
Mainostoimisto SMOY
Perustelut: Mekanistisesta rakenteesta huolimatta kampanjan eurolliset tulokset suhteessa panostuksiin olivat niin merkittävät, ettei kampanjaa voi jättää huomioimatta. Työ osoittaa, että yksinkertaisellakin toteutuksella voidaan saada tuloksia, jos kohderyhmän käyttäytyminen internetissä tunnetaan.
Microsoft Silverlight
 
Katso case
 
ADTECH
 
Platform-A
 
MTV3
 
MTV3