|
|
|
|
16.1. Kisa alkaa! |
|
9.2. Deadline |
|
6.3. Finalistit liveksi |
|
19.3. Gaala Apollossa |
|
Grand Prix
Työ: |
Satelliittifillarit |
Asiakas: |
YLE Markkinointi |
Tekijät: |
Kuubi Productions |
Perustelut: |
Viime vuosina Grand Onessa on palkittu hienoja verkko-palveluita ja verkkokampanjatoteutuksia. Tänä vuonna toivoimme, että voisimme palkita jotain, joka avaa silmiä ja vie alaa eteenpäin, jotain, joka lopullisesti kaataa Kiinan muurin perinteisen ja digitaalisen suunnittelun välillä - edellyttäen, että homma toimii. Että idea on timanttinen ja se tukee mainostettavaa tuotetta tai palvelua erinomaisen hyvin
Tämän vuoden Grand Prixin voittaa idea isolla I:llä. Tämä idea ja sen toteutus oli yhdessä kategoriassa koulukirjaesimerkki, toisessa tervetullut tapa nähdä ja tehdä asiat toisin ja tuloksekkaasti.
Voittajatyö erottui sillä, että ensin EI oltu määritetty Twittereitä, Youtubeja ja blogeja, joihin sitten laitetaan “jotain sisältöä”. Idea osattiin toteuttaa mediaympäristö huomioiden gonzomaisesti, kuitenkin niin, että homma pysyi kasassa. Näin siitä tuli ensin verkkoilmiö, ja sitten ilmiö, joka innosti ja kiinnosti.
Verkossa jää auttamatta kiinni, jos suunnitteluun suhtautuu ihan vaan duunina. Tässä casessa oli intohimoa, rohkeutta ja tuloksia. Eipä siihen sitten paljon muuta vaadita. |
|
Vuoden tekijä
|
Timo Paloheimo |
Perustelut: |
Ala kaipaa innovatiivisia ajattelijoita, palkittava tekijä yrittää mutta ei aina osu - pääasia on alan konventioiden jatkuva haastaminen. Oma aktiivisuus verkossa on tänäpäivänä edellytys relevanttien konseptien suunnittelussa. |
|
Vuoden yritys
|
Byroo |
Perustelut: |
Tämä yritys on vuosien varrella monta kertaa pelastunut digitaalisen projektin tuotantotoimiston roolissa. Mutta tänä päivänä se tekee paljon muutakin. Yritys on kasvanut pienestä tuotantoyrityksestä varteenotettavaksi suunnittelutoimistoksi. Se on tunnettu tinkimättömästä verkkosuunnittelusta ja tasalaatuisista tuotannoista sekä joustavasta asiakaspalvelusta. Se esitti tänä vuonna monipuolisia ja hienoja töitä; töitä joissa asiakas on saanut rahalleen vastinetta. |
|
B2C-palvelu
Voittaja |
Työ: |
Fonectan Agentti 02 |
Asiakas: |
Fonecta (02.fi) |
Tekijät: |
Grey Direct & Digital Sininen meteoriitti |
Perustelut: |
Shortlistin kandidaateista selkeästi vahvin hyötypalvelu, joka on läsnä nuoren suomalaisen
jokapäiväisessa elämässä. Kadehdittava kanavainnovaatio joka sitouttaa brändiin kilpaillulla alalla. Inhimillinen, kohderyhmää puhutteleva toteutus. |
|
Kunniamaininta |
Työ: |
Tripsay |
Asiakas: |
Matkailusta kiinnostuneet ympäri maailman |
Tekijät: |
TripSay Valve |
Perustelut: |
Rohkeasti kv-markkinoille hakeutuva suomalainen hyötypalvelu, jolla näyttöä vahvasta design-osaamisesta. Kriittinen käyttäjämassa ja sitä kautta laadukas sisältö antaa vielä odotuttaa itseään. |
|
Kunniamaininta |
Työ: |
Feel Finnair |
Asiakas: |
Finnair |
Tekijät: |
SEK & GREY !noob Humina |
Perustelut: |
Sekä "wow" että "ahaa" –elämystä, suorastaan viettelevä kokemus. Sopivasti interaktiivinen, rauhaa huokuva. Yrityksen brändi ja perusviesti tulee todella vahvasti esille. Kuitenkin kampanjaluonteinen, ei selkeä palvelu jonka pariin kuluttaja palaisi useaan kertaan. |
|
B2B-palvelu
Voittaja |
Työ: |
MTV Media / Spotti.fi |
Asiakas: |
MTV Media |
Tekijät: |
Taivas Plenware !noob |
Perustelut: |
Strategia riittävän selkeä ja saavutettavissa. Esimerkki siitä, että yksinkertaisellakin perusratkaisulla voi saada hyviä tuloksia ja selkeän eron verrattuna kilpailijoihin. Madalsi ostamisen kynnystä, toi liidejä, lisäsi myyntiä - oli tuloksellinen. |
|
Kunniamaininta |
Työ: |
Rinki |
Asiakas: |
Rinki |
Tekijät: |
Rinki Kairo |
Perustelut: |
Toteutus selkeä, toi osaamisen hyvin esille ja inspiroi konstailemattomuudellaan. Perusasiat helposti löydettävissä ja koettavissa. |
|
Kunniamaininta |
Työ: |
Bling |
Asiakas: |
IN-advertising ketju |
Tekijät: |
Mainostoimisto Satumaa Trainers' House |
Perustelut: |
Haasteellinen missio, miten tuoda yhteisöllisyyttä kilpailuorientoituneelle alalle. Mukaan oli valikoitunut olemassa olevia yhteisöllisyyselementtejä - vielä seuraavassa vaiheessa löytyy ehkä se tämän yhteisön iso killer app. |
|
Design
Voittaja |
Työ: |
Koskenkorva.com (Koskenkorva.com on Suomen ulkopuolelle suunnattu sivusto ja Suomen alkoholimainontaa säätelevän laisaäädännön vastainen. Sivusto on suomalaisista IP-osoitteista suljettu.) |
Asiakas: |
Altia |
Tekijät: |
Nitro Bob Helsinki hasan&partners Zebracolor A4 Media |
Perustelut: |
Pieniä skaalautuvuusongelmia lukuunottamatta toimisto on tehnyt annetulla brändibriiffillä
parhaansa. Vahva tunnelma pitää vierailijan ottessaan ja valittu linja kantaa. Suunnattoman hienoja yksityiskohtia ja viimeistelyn taso läpi saitin on omaa luokkaansa. |
|
Kunniamaininta |
Työ: |
Väärennös vai ei? |
Asiakas: |
Lääkelaitos |
Tekijät: |
Dynamo Flash Fabriek (Trainers’ House) Vizeum |
Perustelut: |
Teknisesti virheetön, preloadereita myöten hienosti viimeistelty ja kuvitettu toteutus kantaa yli käsikirjoituksen paikoittaisen kömpelyyden. Reipas, iloinen ja rempseä maailma jossa on mukava olla. |
|
Voittaja |
Työ: |
Muxlim |
Asiakas: |
Muxlim |
Tekijät: |
Muxlim FWD Helsinki |
Perustelut: |
Voittaja startup nousi muiden edelle sen uniikin lähestymistavan ja innovatiivisuuden johdosta. Siinä missä monet muut palvelut kilpailevat erilaisella tuotteella samassa vertikaalissa, tämä palvelu siirsi monessa muussa ilmeisessa segmentissä toimivan tutun konseptin aivan uuteen
vertikaaliin, palvellen mittavaa globaalia yleisöä, joka on tähän asti täysin sivuutettu. Uuden mittavan markkinan löytäminen tutulle konseptille yhdistettynä erittäin esimerkilliseen kasvu strategian toteutukseen nosti startupin muiden edelle. |
|
Kunniamaininta |
Työ: |
Eat.fi |
Asiakas: |
Kokumi |
Tekijät: |
2General PPL Media |
Perustelut: |
Startup nousi esiin esimerkillisen toteutuksen johdosta. Palvelu on tehty huolella ja erityisen esimerkillisesti loppukäyttäjien ehdoilla. Vaikka palvelu ei ole vielä saavuttanut suurta yleisöä siinä mittakaavassa kuin se voisi sen tehdä, sillä on kaikki mahdollisuudet nousta johtavaksi palveluksi omassa markkinassaan uskollisten heavy usereiden vauhdittamana. |
|
Kunniamaininta |
Työ: |
Tripsay |
Asiakas: |
Matkailusta kiinnostuneet ympäri maailman |
Tekijät: |
TripSay Valve |
Perustelut: |
Tällä startupilla on kaikki mahdollisuudet kasvaa globaaliksi toimijaksi omassa markkinassaan, jos se saa käyttäjät taakseen. Sulava viimeistelty käyttökokemus ja kansainvälinen noin 200 miljardin dollarin markkina valloitettava, jos vain käyttäjien tukeen perustava malli toimii. |
|
Infodesign
Voittaja |
Työ: |
Eat.fi |
Asiakas: |
Kokumi |
Tekijät: |
2General PPL Media |
Perustelut: |
Palvelun ydin on loistavasti toteutettu kartta-mash-up, hyvin toimiva haku sekä
filtteröintiominaisuudet. Palvelun sisältö on pakattu hyvin havainnollisiksi visuaalisiksi elementeiksi, joiden lisäksi kirjalliset arviot luovat arvoa muille käyttäjille. Palvelu on käytännöllinen ja lunastaa hyvin suunnitellulla ja toteutetulla käyttöliittymällätällaiselta sivustolta vaadittavat ominaisuudet. Navigointi on selkeä ja sivuston hakukoneoptimointi on riittävällä tasolla. Toimii myös näkörajoitteisille, muttei täysin ruudunlukijan varassa toimiville. Oikeasti käytännöllinen palvelu, jota on myös viihdyttävä käyttää. Tarpeellinen joka päivä! |
|
Kunniamaininta |
Työ: |
YLE Uutisten verkkopalvelu-uudistus |
Asiakas: |
YLE |
Tekijät: |
YLE Uudet palvelut Solita |
Perustelut: |
Kilpailun selkein rakenne verrattuna sivujen sisältömäärään. Erikoiskäyttäjäryhmät ja
hakukoneoptimointi on huomioitu erittäin hyvin, esimerkiksi fonttikoon säätöpainikkeilla ja sisällön selkeydellä. Sivuilla on selkeä jaottelu ja navigointi on toteutettu intuitiivisesti. Käytettävyydessään ensiluokkaista toimintaa! |
|
Kunniamaininta |
Työ: |
Muxlim |
Asiakas: |
Muxlim |
Tekijät: |
FWD Helsinki |
Perustelut: |
Yhteisösivustojen konventiot hyvin hyödynnetty. Palvelun suosio osoittaa, että jotain on tehty todella oikein. Kohderyhmään on perehdytty ensiluokkaisella tavalla, ja näkemys käännetty hyvin palvelun konseptiin ja käyttöliittymään. |
|
Kunniamaininta |
Työ: |
Helsingin Sanomat tilaus- & asiakaspalvelu |
Asiakas: |
Sanoma Oyj, Helsingin Sanomat |
Tekijät: |
Frantic hasan&partners |
Perustelut: |
Selkeä, loppukäyttäjää ohjaava rakenne. Rohkea lähestyminen aihealueeseen, jota on yleensä pidetty konservatiivisena ja vaikeasti lähestyttävänä. Jopa viihdyttävä! |
|
Kunniamaininta |
Työ: |
Tripsay |
Asiakas: |
Matkailusta kiinnostuneet ympäri maailman |
Tekijät: |
TripSay Valve |
Perustelut: |
Täysin uusi suomalainen mash-up, joka on saanut julkisuutta hyvin myös ulkomailla. Hieno nuori
palvelu, jolla toivottavasti on myös suuri tulevaisuus edessään. |
|
B2C-kampanja
Voittaja |
Työ: |
Satelliittifillarit |
Asiakas: |
YLE Markkinointi |
Tekijät: |
Kuubi Productions |
Perustelut: |
Harva idea sarjassa herätti spontaanin wau-efektin. Yksinkertainen idea, tiiviisti kiinni markkinoitavassa tuotteessa. Teknologia on nähty mahdollistajana ja viety läpi pieteetillä. Tuomaristo haluaa muistuttaa että digitaalisuus on paljon muutakin kuin verkko. Sarjassa nähtiin paljon töitä jossa verkkoa on osattu jo suunnitella ja hyödyntää, mutta digitaalisuus on vain muutamassa työssä onnistunut pääsemään ”iholle”. Tämä oli niistä töistä paras. |
|
Kunniamaininta |
Työ: |
Rohkeutta on... |
Asiakas: |
Vihreät / De Gröna |
Tekijät: |
Taivas White Sheep Addlife Agent Pekka |
Perustelut: |
Tämä kampanja on yksi niistä harvoista, joissa itse viesti ja idea kulkee saumattomasti läpi kaikissa kampanjan ulottuvuuksissa. Kasvavan keinovalikoiman edessä, myös vastaanottajalta vaaditaan paljon. Tässä kampanjassa kantava idea on läsnä alusta loppuun. |
|
B2B-kampanja
Voittaja |
Työ: |
PK-sektorin massa-aktivointi verkossa |
Asiakas: |
Microsoft Finland |
Tekijät: |
Toinen Helsinki Laundry Helsinki Viestintätoimisto GCI Finland Paperjam |
Perustelut: |
Perusteellinen, tutkittu pohjatyö. Tehokas strategia. Aktivoiva ja riittävän yksinkertainen toteutus. Selkeät ja mitatut tulokset. Kokonaisuudessaan selvä kategorian voittaja. |
|
Kunniamaininta |
Työ: |
iMara |
Asiakas: |
TeliaSonera Finland |
Tekijät: |
KING !noob Goodmood |
Perustelut: |
Kategorian luovin toteutus. Yksinkertainen. Onnistui vakuuttamaan varmasti monen
toimitusjohtajan. |
|
Kunniamaininta |
Työ: |
Helppo henkilöstöpaketti |
Asiakas: |
Tapiola |
Tekijät: |
Valve PHS\ |
Perustelut: |
Konkreettinen ja selkeä. Aktivoiva. Selkeämmillä tuloksilla olisi taistellut kategorian voitosta. |
|
Kunniamaininta |
Työ: |
Follow Me Project Helsinki |
Asiakas: |
Clear Channel Finland |
Tekijät: |
KING Paperjam Grip Studios Interactive |
Perustelut: |
Hyvin toteutettu saitti. Hyödyntää uutta eknologiaa. Uusi näkökulma ulkomainontaan. |
|
Verkkomainos
Voittaja |
Työ: |
Kontti tippui Kamppiin |
Asiakas: |
Rustholli Remontit |
Tekijät: |
hasan&partners Byroo Fake Graphics Toinen Woltti |
Perustelut: |
Luovuudeltaan ja toteutukseltaan kategoriansa kiistaton ykkönen. Kaupallinen viesti ei ole ilmiselvä tai häiritsevä, ja verkkomainos vetoaa ihmisen uteliaisuuteen ja saa hänet klikkaamaan. Klikkaus todella palkitsee käyttäjän yllättävällä otteellaan. |
|
Kunniamaininta |
Työ: |
Snow. Everything is more fun with it. |
Asiakas: |
MEK / Finnair |
Tekijät: |
SEK & GREY Anima Boutique !noob Dagmar |
Perustelut: |
Yksinkertainen, tyylipuhdas ja iloinen kokonaisuus. Laadukkaasti loppuunviety toteutus ja idea, joka tuo hymyn huulille. Verkkomainos erottui kirkkaasti edukseen muiden perusbannerien joukosta. |
|
Tuloksellisin verkkokampanja
Voittaja |
Työ: |
RedCats - Dialogimallilla myynti uudelle tasolle! |
Asiakas: |
RedCats Nordic |
Tekijät: |
Toinen Helsinki Seed Mainostoimisto SMOY |
Perustelut: |
Verkossa haasteellinen toimiala ja pieni budjetti yhdistettynä koviin myyntitavoitteisiin on lähtökohtana vaikea. Voittotyössä tulokset on osattu asettaa ja mitata myös myyntitavoitteiden ulkopuolelta vaihe vaiheelta. Tulokset eivät ole vain maksetun mainonnan varassa vaan kampanjassa on osattu valjastaa kuluttajat markkinoijan viestinviejiksi, mikä laskee kustannuksia ja parantaa ROI:ta entisestään. Kampanjan tuloksia ei ole saavutettu onnenkaupalla vaan ROI on selkeän digistrategian ja pohjatyön tulosta. |
|
Kunniamaininta |
Työ: |
Finnmatkat lahjakortti -sähköpostisuora |
Asiakas: |
Finnmatkat |
Tekijät: |
Into-Digital Websonic |
Perustelut: |
Kunniamaininnan saanut työ erottui selkeästi shortlistalla olevista töistä. Tavoitteet puhtaasti myynnillisiä mikä tekee tavoitteiden saavuttamisen entistä haastavamman. Kustannustehokkuutta on saavutettu hyödyntämällä tehokkaasti omaa asiakaskantaa. Kampanjassa on osattu osoittaa selvästi lähtötilanne, asettaa tavoitteet sekä mitata kampanjan tuloksia myyntiin saakka. |
|
Viraalikampanja
Voittaja |
Työ: |
Satelliittifillarit |
Asiakas: |
YLE Markkinointi |
Tekijät: |
Kuubi Productions |
Perustelut: |
Uniikki idea, joka osoittaa, että toimiakseen viraalimarkkinointi ei tarvitse ”kerro kaverille” –nappia kampanjasivulle, eikä edes koko kampanjasivua. Toteutuksessa oli useita lähtöjä, jotka jaksoivat herättää kiinnostusta ja sai ihmiset osallistumaan. Kampanja eli muuallakin kuin internetissä, ylittäen myös uutiskynnyksen. Viraalimarkkinoinnin syvintä tarkoitusta tukee myös se, ettei kampanja tarvinnut ympärilleen maksettua mediaa saavuttaakseen loistavat tulokset. Tuomaristo aprikoi kuitenkin, että oliko kampanja brilijantimpi kuin itse tuote? |
|
Kunniamaininta |
Työ: |
MicraCuts.blogspot.com |
Asiakas: |
Nissan Nordic Europe |
Tekijät: |
TBWA\NORTH |
Perustelut: |
Rohkea ratkaisu, jossa uskottiin tuotteen kiinnostavuuteen aiheuttaa keskustelua ilman maksettua mediaa. Kiitosta saa Suomessa uuden mediaympäristön hyödyntäminen sen ehdoilla, joka toivottavasti rohkaisee myös muita kokeilemaan. Vaikka kampanjan tavoitteet olivat mielikuvalliset, tuomarsto kuulisi mielellään onko kampanjalla ollut myös saranoita kuluttavia vaikutuksia? |
|
Kunniamaininta |
Työ: |
RedCats - Dialogimallilla myynti uudelle tasolle! |
Asiakas: |
RedCats Nordic |
Tekijät: |
Toinen Helsinki Seed Mainostoimisto SMOY |
Perustelut: |
Mekanistisesta rakenteesta huolimatta kampanjan eurolliset tulokset suhteessa panostuksiin olivat niin merkittävät, ettei kampanjaa voi jättää huomioimatta. Työ osoittaa, että yksinkertaisellakin toteutuksella voidaan saada tuloksia, jos kohderyhmän käyttäytyminen internetissä tunnetaan. |
|
|
|
|